wtorek, 3 lipca 2012

Cat Patrick "Zapomniane"

Autor: Cat Patrick
Tytuł: Zapomniane
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Rok wydania: 2012

London Lane jest licealistką, którą od innych dziewczyn odróżnia jedno: widzenie przyszłości. Bohaterka wie, co wydarzy się jutro albo za rok, ale nie pamięta przeszłości - tego, co robiła wczoraj, jak była ubrana. Jej umysł resetuje się o godzinie 4:33. Aby zapobiec zapominaniu ważnych rzeczy i spraw, dziewczyna sporządza notatki, które codziennie czyta, pomagają jej również matka i najlepsza przyjaciółka Jamie. Ale sprawy się komplikują: Jamie się obraża, a mama ją okłamuje. Do tego spotyka chłopaka, w którym się zakochuje, ale nie pamięta go w swojej przyszłości... Czy bohaterka poradzi sobie z problemami? 

Lubię książki młodzieżowe, więc powiedziałam tej książce "czemu nie?" i zachęcona wieloma opiniami o owej powieści, od razu po nią sięgnęłam. Nie żałuję swojego wyboru. Historia o London i jej widzeniu przyszłości okazała się bardzo ciekawa. Dosłownie ją pochłonęłam. Jest inna niż te o wampirach, wilkołakach itp., których aż roi się w księgarniach. Na początku nie było wyjaśnione to, dlaczego London nie pamięta tego, co zdarzyło się jej w przeszłości. Dopiero w końcowych rozdziałach znajdziemy częściowe uzasadnienie. To zrozumiałe - przecież trzeba się dowiedzieć, dlaczego główna bohaterka odznacza się taką, a nie inną "supermocą", ale nie stanie się to na początku lektury, bo dla czytelnika wszystko stałoby się bardziej przewidywalne. Zazwyczaj omijam książki napisane czasem teraźniejszym, ale w Zapomnianych mi na szczęście to nie przeszkadzało. Jest dużo dialogów, dzięki czemu lekturę szybciej się czyta. Jeśli chodzi o rozdziały - nie są zbyt długie, a pomiędzy nimi gdzieniegdzie znajdują się notatki głównej bohaterki.

Jednak prawdę mówiąc, trochę zawiodłam się tą książką. Myślałam, że będzie bardziej emocjonująca, zaskakująca i wciągająca. Zakończenie było nieco banalne. Wspominałam o "częściowym uzasadnieniu". To prawda, choć nie wszystko zostało wyjaśnione. Chyba, że przewidziana jest kontynuacja powieści. Z tyłu okładki przeczytałam, że szykuje się film na podstawie tej książki - jeśli pojawi się w Polsce, lecę do kina, bo chętnie bym zobaczyła ekranizację - jestem ciekawa, jak wypadną w filmie fragmenty, które podobały mi się najbardziej w Zapomnianych.

Książka jest wydana w nieco mniejszym formacie, niż typowy dla powieści z tego gatunku. Duża czcionka ułatwia czytanie, więc powieść można przerobić przez jeden wieczór. Okładka zaś przyciąga wzrok - znajduje się na niej dziewczyna z rudymi włosami, które rozwiewa wiatr, za nią bezkresne pole i ptaki na niebie. Rudowłosa na okładce to pewnie London, która ma taki sam kolor włosów. 

Co do bohaterów, polubiłam London i jej chłopaka Luke'a. Dziewczyna wydała mi się "twarda" i odważna oraz troskliwa w stosunku do swojej przyjaciółki. Luke zachowywał się bardzo przyzwoicie, był opiekuńczy - i chwała mu za to! ;-D Tylko marzyć o takim chłopaku! Do gustu zaś nie przypadła mi przyjaciółka London - Jamie. Była jakaś taka dziwna, szybko się obrażała i zachowywała się nagannie.

Podsumowując, książka idealna na wakacje, czyta się ją bowiem jednym tchem. Jeżeli czytaliście i się Wam spodobała - możecie polecić innym, a jeśli nie - to ja Wam polecam! :)

12 komentarzy:

  1. Od jakiegoś czasu mam już na nią ochotę, więc jak wpadnie w moje łapki to na pewno przeczytam. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Koniecznie muszę tę książkę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie za bardzo książka w moich klimatach. Po Twojej recenzji widzę jednak, że mogę polecić ją siostrze. Powinna jej się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Hej. Poszukuję fajnych książek na wakacje i obawiam się, że znajduję ich aż za dużo :3 Kolejna pozycja, którą chciałbym przeczytać. To są właśnie książki w moim typie - może nie w 100% ale jednak :3 Ja nie przepadałem za czasem teraźniejszym do czasu, kiedy nie przeczytałem Igrzysk Śmierci, gdzie przeszły czas po prostu nie pasował. Teraz jest mi wszytko jedno.
    Prz okazji, u mnie nowa recenzja.
    Jeszcze dziś (najpóźniej jutro) pojawi się u mnie post z cyklem "10 książek w wakacje', taki mój pomysł i chciałbym zaproponować go innym. Już teraz serdecznie cie zapraszam, więcej informacji pojawi się w nowym poście u mnie.

    Pozdrawiam serdecznie i miłych wakacji :] Avenix

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie miałam jeszcze okazji przeczytać, a bardzo bym chciała :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę przeczytać tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo miło ją wspominam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Książkę przeczytałam jeszcze przed premierą, ale muszę przyznać, że pomysł na fabułę ciekawy i oryginalny. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Zostałaś otagowana do do nowej blogowej zabawy. Szczegóły na moim blogu :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja prawdopodobnie przeczytam, chociaż nie w najbliższym czasie ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Muszę zdobyć tą książkę. Poluję na nią od czasu wydania.

    Zapraszam do mnie http://invisibl3e.blogspot.com/
    Dodałam do obserwowanych i liczę na rewanż :D

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja ją czytałam i jest boska ! Polecam wszystkim którzy lubią takie "dziwne" książki oczywiście w pozytywnym znaczeniu "dziwne" ;D Czyta ją sie szybko ale momenty zapamiętuje sie na długi czas ^ ^ Więc ocena 1000000000000000000000000000000000000/100 %

    OdpowiedzUsuń

Uwielbiam długie komentarze, dlatego postaraj się napisać coś więcej niż tylko "przeczytam", "nie przeczytam" albo "brzmi super", a wtedy z pewnością Cię zauważę. :-)

Dziękuję za każdy komentarz!