czwartek, 11 lipca 2013

Joanna Rolińska "Rozmowy o dzieciństwie"

Autor: Joanna Rolińska
Tytuł: Rozmowy o dzieciństwie
Wydawnictwo: G+J
Rok wydania: 2013

Zamknij na chwilę oczy i przypomnij sobie swoje dzieciństwo. Tak na moment. Dzieciństwo szczęśliwe, niekiedy trudne. Przyjemne, ale jednocześnie uciążliwe. Ale to nie ma znaczenia. Radość, liczyła się radość. Spokój. Zabawa. Wolność. Dzieciństwo jest niczym ptak, lekkie, wolne. Być może ten okres jest dla człowieka okresem najważniejszym. Okresem swawoli, hulanek, ale też dyscypliny, nauki. Bo to wtedy człowiek uczy się wszystkiego. Nie tylko w szkole. Nie tylko matematyki czy języków, ale życia. Poznaje dobro, miłość, szczęście. Dzieciństwo to coś ważnego. Dzieciństwo to prawdziwy skarb.

Joanna Rolińska stworzyła tę książkę, chcąc może przybliżyć nam te czasy. Jak już sam tytuł wskazuje, Rozmowy o dzieciństwie są wywiadami, których udzielili znane osoby, a mianowicie: Józef Hen, Józef Wilkoń, Wanda Chotomska, Marek Nowakowski, Joanna Papuzińska, Janusz Szuber, Zbigniew Mentzel, Joanna Szczepkowska, Agata Miklaszewska, Anna Piwkowska, Maurycy Gomulicki, Sylwia Chutnik oraz Małgorzata Baranowska. Łączą ich nie tylko ciekawe, zabawne i wzruszające wspomnienia, lecz także zamiłowanie do literatury. Bardzo często pojawiało się pytanie o, na przykład, ulubioną książkę z dzieciństwa. Ja przed przeczytaniem całych wywiadów, wiedziałam tylko, kim jest Wanda Chotomska, słyszałam coś o Joannie Papuzińskiej oraz Joannie Szczepkowskiej. A teraz, po lekturze wiem o wszystkich osobach naprawdę wiele.

"Życie w szarym, nudnym świecie przynosi doświadczenie braku. Braku tego, co barwne, ciekawe, nieznane - po prostu inne" - Zbigniew Mentzel ¹

Chyba nie byłabym sobą, gdybym nie wspomniała o wydaniu! Śliczne jest. Twarda oprawa, śliski papier, idealna do czytania czcionka - to tylko początek! Niesamowicie spodobały mi się pocztówki, pochodzące ze zbiorów Małgorzaty Baranowskiej, zdobiące tę książkę. Znajdują się na nich oczywiście dzieci.

Z drugiej strony nie tak przyjemnie czytało mi się tę książkę. Może spowodowane było to tym, że nie przepadam zbytnio za wywiadami. Niektóre rozmowy czytało mi się z trudnością, ponieważ były długie i nieco mnie nudziły. Zaś pod koniec zaczęłam czytać te jedne z ostatnich, krótszych rozdziałów, a potem, na deser, zostawiłam sobie te dłuższe.

Mimo że męczyłam tę książkę przez dłuższy czas, to i tak Rozmowy o dzieciństwie zasługują na uwagę. Czuć ten klimat, czuć tę atmosferę, ten dziecięcy świat. Te beztroskie, dziecięce czasy.

"Dziecka trzeba słuchać, dać mu szansę, żeby to ono pokazało nam świat. Dzieci widzą i wiedzą bardzo dużo" - Maurycy Gomulicki ²

 Egzemplarz do recenzji otrzymałam od Wydawnictwa G+J. Bardzo dziękuję!



______________
 ¹ Joanna Rolińska Rozmowy o dzieciństwie, str. 97 |wydawnictwo G+J, 2013|
 ² Joanna Rolińska Rozmowy o dzieciństwie, str. 164 |wydawnictwo G+J, 2013|

3 komentarze:

  1. Niezbyt ciągnie mnie do tej książki, więc daruje ją sobie ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Z chęcią powróciłabym do czasów z dzieciństwa. Świetna książka.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wywiady czyta się specyficznie, czasami trzeba robić przerwy pomiędzy nimi żeby za bardzo się nie zmęczyć. Ale generalnie pomysł na książkę fajny :)

    OdpowiedzUsuń

Uwielbiam długie komentarze, dlatego postaraj się napisać coś więcej niż tylko "przeczytam", "nie przeczytam" albo "brzmi super", a wtedy z pewnością Cię zauważę. :-)

Dziękuję za każdy komentarz!